Neuropsykologisk utredning
I en neuropsykologisk utredning kartläggs barnets kognitiva styrkor och svagheter i relation till åldersnivån, specificerar inlärningssvårigheternas orsak och svårighetsgrad eller görs en bedömning av hur neurologiska sjukdomar och hjärnskador har påverkat inlärnings- och funktionsförmågan. Utredningen ger verktyg till att fastställa en diagnos av inlärningssvårigheter, pedagogiska åtgärdsförslag, bedömning av habiliteringsbehov och behov av andra hjälpmedel.
|
Neuropsykologisk habilitering
Under habiliteringen bearbetar barnet sina svårigheter och får lära sig nya sätt att arbeta och kompensera. Vanliga problemområden är svårigheter med exekutiva funktioner (komma igång, planera, avsluta etc.), läs-, skriv-, och/eller matematiksvårigheter, minnessvårigheter, gestaltningsvårigheter eller svårigheter med visuomotoriska färdigheter. Habiliteringen kan vara kort och då kan fokusen ligga på ett specifikt område, t.ex. att lära ut en viss studieteknik. En längre habiliteringsprocess strävar till att djupare påverka barnets utvecklingskapacitet med systematisk neuropsykologisk övning. Ett delmål i habiliteringen är att stöda barnets självkänsla och vid behov handleda föräldrar och skolpersonal.Habiliteringen skräddarsys för varje barn och i samarbete med hem och skola.
|